Tomáš Řenč prozradil svou výživovou strategii, se kterou obhájil mistrovský titul na dlouhém triatlonu

V sobotu 19.6. se jelo Mistrovství České republiky v dlouhém triatlonu Moraviaman. V ženách zvítězila Simona Křivánková, prvenství v kategorii mužů obhájil Tomáš Řenč, který se s námi podělil o dojmy ze závodu a nechal nás také nahlédnout do své tréninkové i závodní výživové strategie.

Tomáši máš za sebou výhru na Moraviamanovi. Obrovská gratulace ke skvělému výkonu! Jak sis závod užil? 

Užil jsem si ho po všech stránkách. I když to bylo stylem start - cíl, na konci cyklistiky mě začal polský závodník dotahovat a až po půlmaratonu, kdy jsem pořád zvyšoval tempo, to vzdal a já mohl být konečně v klidu :-D Prožili jsme si těžké horké počasí, ale naštěstí trochu foukalo a díky dobré práci pořadatelů na občerstvovacích místech se dal závod zvládnout. Jsem moc rád, že jsem dokázal opět obhájit vítězství a mám pro letošek jeden cíl splněn.

 Předpokládám, že trénink na sezónu 2021 byl kvůli covidu úplně jiný, než roky předchozí. Jak jsi tuto dobu přečkal?

Na kole jsem byl zavřený doma na trenažéru. Mám teď značku Wahoo a spolu s ním a aplikací Rouvy jsem zapracoval na vyšší výkonnosti. Plavat nebylo možné, začal jsem plavat venku, až když byla venkovní voda okolo 8 stupňů, ale spíš to bylo jen seznamování s vodou po dlouhé době, žádné kvalitní tréninky. To se pak povedlo až začátkem června s otevřením bazénů a já byl mile překvapen, že plavání vůbec nebylo špatné, na to, že jsem měl naplaváno 15 km za 5 měsíců (klasicky plavu kolem 80 km měsíčně). Začal jsem věřit v úspěch při letošní sezóně. Na běhu jsem udržel svou výkonnost, možná i trochu zlepšil, ale to se ukáže až na závodech s kvalitnější konkurencí. V této době byla naše prodejna eMsport zavřená, tudíž jsem byl v práci jen občas, nemohl jsem mít společné tréninky se svými svěřenci, věnoval jsem se jim pouze na dálku.

Při tvých úspěších a výkonnosti předpokládám, že máš před sebou nemalé cíle. Co sis před sebe postavil na další sezónu?

Po obhajobě mistrovského titulu už dlouho usiluji o účast na mistrovství světa na Hawaii pod hlavičkou Ironman, znamená to vyhrát světový pohár v Ironmanu. V roce 2019 mi k tomu chybělo něco málo přes 4 minuty, tehdy jsem aspoň zajel český rekord 7:54:05. Další pokus plánuji v srpnu na Ironmanu v Kodani. Další vrchol pak bude v půlce září na Mistrovství světa v dlouhém triatlonu (na ironmanských distancích) pod hlavičkou ITU (International Triathlon Union), ale všechno může být i jinak, doba je nevyzpytatelná :-(

Udělal jsi v přípravě oproti minulým rokům nějaké změny? 

Bylo jich několik, první změna byla už koncem loňského roku, kdy jsem začal používat výživu Tested on Humans, pod níž je několik značek, které jsou postaveny na kvalitních přírodních látkách. Vše mi sedlo a jsem za to moc rád, je to velká součást úspěchu. Dále jsem začal jezdit virtuální cyklistiku, jak už jsem zmínil a dalším mým novým partnerem je firma Progresscycle, která mi poskytla pláště a sedlo.

Za nás nemůžeme samozřejmě nezmínit změnu tvého výživového partnera, co tě k tomu vedlo. 

Několik let jsem používal značku Enervit a při závodě českého poháru na půlce v Doksech jsem při vyhlášení dostal iontový nápoj Skratch. Po vyzkoušení mě zaujala chuť a také účinky, které mi pomohou od dehydratace, dodají minerály a energii. Prostudoval jsem něco na internetu a lákalo mě vyzkoušet toho víc.

Prozradíš nám oblíbené produkty, které používáš při tréninku? 

Při intenzivnějším tréninku Skratch Labs iontový nápoj, když jedu na kole něco delšího (nad 4 hodiny) tak si vezmu do kapsy energetické tyčinky Skratch Labs. Po těchto trénincích pak využiji pro rychlejší regeneraci a ochranu svalů Dymatize ISO 100 Hydrolyzed Whey Protein Isolate společně s Vitargo Pure a když bolí hodně svaly tak i Kaged Muscle Amino Synergy. 

A co závodní strava? Víme, že nejsi milovník energetických gelů, ani v závodě. 

Ano, to byla jedna z klíčových věcí, proč jsem chtěl změnu. Nejsem žádný odborník na výživu, řídím se jen svými pocity a tím, co tělu prospívá. Během závodu mě vždycky dost omezovalo, když jsem při běhu musel na záchod. V závodě rozhoduje opravdu každá maličkost. Takže gely už na kole nepoužívám a zatím to vychází, hlad nemám a ani energii neztrácím, takže jsem Moraviaman odjel jen na vodě a Sport Superfuel Drink Mix a vše klaplo bez nucené zastávky. 

Spousta závodníků má naučený vzorec: ” závod = musím si kupovat tunu gelů, jinak nedojedu”. Prozradíš nám tvou oblíbenou kombinaci do závodu? 

Před závodem se trochu víc nasnídám, ale do dvou hodin před startem už nic nejím. Následně už jen piju iontový nápoj a vezmu si dva až tři želé bonbony Skratch Labs Sport Energy Chews, které mi chutnají, takže nejen dodají energii, ale odbourají i lehký stres. V závodě pak mám na kole namíchané dva bidony Sport Superfuel Drink Mix a vodu. Každých patnáct minut piju Superfuel a podle teploty zapíjím vodou. Na běhu pak využívám občerstvovací stanice, kde si většinou beru colu, vodu a občas gel do kapsy na dresu, který si pak otevřu před stanicí a nasledně ho pak na občerstvovačce zapiju vodou. Jsem všežravec a netrpím na žádné křeče a žaludeční problémy.

To jsi prozradil dost:)! Nemáš strach, že to zkusí i soupeři? 

Vůbec ne, hrozně moc rád předávám své zkušenosti, proto jsem i začal trénovat. Podle výsledků to nedělám špatně a tak by byla škoda, kdybych si to nechal pro sebe :-) Konečný výkon je skládanka několika věcí a strava je jen součást, která může výkonu jak hodně pomoci, tak ho ale i pořádně pokazit.

Tomáši díky a hodně štěstí do dalších klání

Moc děkuji za příjemný rozhovor a doufám, že jsem přitáhl další soupeře, kteří se postaví na start triatlonu.

Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published